Prijemi

Admissions: A Life in Brain Surgery
Henry Marsh
2017

“Prijemi” je autobiografija jednog neurohirurga koja pruža uvid u izazove neurohirurgije kao profesije i takođe u izazove u životu neurohirurga. Autor ove knjige je Henri Marš, vodeći britanski neurohirurg i autor međunarodno popularne knjige, memoara “Ne povređuj”. “Prijemi” je drugi memoar ovog autora, gde piše na veoma iskren i otvoren način o 35 godina rada u neurohirurgiji.

Knjiga je podeljena na 15 poglavlja pri čemu prvo poglavlje počinje sa opisom autorovog penzionog projekta: obnovom stare kuće u Oksfordu, blizu autorovog porodičnog doma. Autor piše o svom penzionisanju, strahu od demencije, bolesti i o svom stavu prema smrti. Takođe, piše i o počecima svoje karijere u medicine i neurohirurgiji, o uspesima koje je postigao ali i o greškama koje je pravio. Veoma zanimljivi su delovi u kojima autor kritikuje stanje medicine u Engleskoj danas, gde su papirologija i bolnički menadžment važniji od života pacijenata, što može da dovede do fatalnih ishoda čak i za pacijente sa dobrom prognozom. Takođe, autor opisuje i medicinsku situaciju u drugim zemljama poput Nepala i Ukrajine. Autor navodi kako je godinama putovao u ove zemlje da bi pomogao svojim kolegama da operišu i ovde pokazuje divljenje prema njima koji često sami rade i gde korumpirani političari vode zemlju što ima negativne posledice i za medicinu. Autor takođe deli savete o tome kako doktori treba da se ponašaju prema pacijentima, kako ne treba samo da tretiraju telo već i um pacijenata, i kako treba da budu sposobni da prihvate i priznaju svoje greške.

Uživala sam čitajući ovu knjigu. Bila sam iznenađena kako je autor iskren o svom životu, karijeri i posebno o greškama koje je napravio kao neurohirurg. Posebno mi se svidelo kako autor pokazuje da je pravi čovek, zabrinut kad je operacija veoma rizična, sklon greškama, i osećajan prema pacijentima. Smatram da je ova knjiga dobra za sve lekare i buduće lekare da nauče kako emocionalno da se nose sa izazovima tokom svoje medicinske karijere, za ljude koji razmišljaju o medicini kao budućem zanimanju i za sve nas da bolje razumemo šta čini dobrog doktora.

“Doktori se suočavaju sa verovatnoćama, ne sa sigurnostima. Ponekad, ako želite da donesete pravu odluku, morate da prihvatite da će te možda pogrešiti”;

“Nastavljamo da pravimo greške tokom cele karijere, i uvek možemo da naučimo više iz greške nego iz uspeha. Uspeh nas ne uči ničemu, i lako nas čini uobraženima. Ali možemo da naučimo iz nasih grešaka, samo ako ih priznamo-bar sebi samima, ako ne i našim kolegama i pacijentima. A da bismo priznali naše greške, moramo da se borimo protiv samoobmane, koja nam je bila veoma neophodna i važna na početku karijere”.