Povratak

The Return
Victoria Hislop
2009

“Povratak” je fikcijski roman sa istorijskim aspektom vezanim za Španski Građanski Rat. Autorka ovog romana je Viktorija Hizlop, britanska novelista i autorka knjiga: “Ostrvo”, “Svitanje”, “Nit”, “Poslednji Ples i Druge Priče”, i “Razglednice iz Grčke”. Radnja knjige “Povratak” počinje sa Sonjom, 35 godina starom Engleskinjom, koja prateći svoju strast za plesom odlazi u Granadu zajedno sa svojom najboljom prijateljicom Megi. Tamo upoznaje Migela, vlasnika jednog kafića. Oduševljena i zaintrigirana fotografijama na zidovima kafića, Sonja započinje razgovor sa Migelom, koji joj govori potresnu priču o porodici Ramirez, priču koja će promeniti Sonjin život.

Roman “Povratak” ima dve glavne priče. Prva se odnosi na Sonjin život u Engleskoj i putovanja u Španiju. Druga priča, koja zauzima središnji deo knjige, je priča o porodici Razmirez iz Granade, koja se odvija 70 godina ranije za vreme Španskog Građanskog Rata od 1936 do 1939 godine. Pre izbijanja rata, Konča i Pablo Razmirez vode kafić i žive srećno sa svojih četvoro dece: Antonijem, učiteljem, Ignacijem, matadorom, Emilijem, muzičarem, i sa ćerkom Mercedes, talentovanom flamenko plesačicom. Međjutim, njihova prodična sreća i sloga biće uništena sa građanskim ratom.

Pre čitanja ove knjige, nisam znala puno o Španskom Građanskom Ratu; tako da je ova knjiga savršena početna tačka ako želite da naučite više o građanskom ratu u Španiji. Takođe, iz ove knjige sam naučila više i o flamenku. Jako mi se svidelo kako autorka sa žarom opisuje ovaj ples. Posle ove knjige neću misliti o flamenku na isti način, sad shvatam da je to više od plesa.

Ova knjiga pokazuje kako je građanski rat uništio porodicu Ramirez, ali slična sudbina je zadesila i mnoge druge porodice. Knjiga opisuje kako rat može da okrene brata protiv rođenog brata, kako prijatelji i komšije mogu da postanu neprijatelji, i kako fini ljudi mogu da postanu surovi kada se očajnički bore za opstanak. Takođe pokazuje i kako ljubav može da prevaziđe strah i učini da se ljudi žrtvuju jedni za druge. Ovo nije slučaj samo za Španski Građanski Rat, već za svaki rat. Ovaj roman je odličan podsetnik na besmisao rata i destruktivnost koju ništa ne može da opravda.