Cilkino Putovanje

Cilka's Journey
Heather Morris
2019

“Cilkino Putovanje” je roman iz žanra istorijske fikcije zasnovan na životnoj priči Sesilije “Cilke” Klejin, devojke koja je preživela Holokaust. Ovo je drugi roman autorke Heder Moris, talentovane autorke scenarija, koja je najpoznatija po romanu “Tetovažer iz Aušvica” o životnoj priči Laleta Sokolov, takođe, osobe koja je preživela Holkaust. Autorka Heder Moris je imala priliku da upozna Laleta Sokolov, koji joj je ispričao kako je preživeo Aušvic, gde je upoznao i ljubav svog života. Takođe je ispričao autorki o Cilki, čiji život je inspirisao autorku da sazna više o njoj i da napiše knjigu o ovoj divnoj ženi.

“Cikino Putovanje” predstavlja priču o Sesiliji “Cilki” Klejin, Jevrejski iz Slovačke, koja je imala samo 16 godina kada je stigla u Aušvic. Zbog svoje neverovatne lepote, primećena je od strane komandanta Aušvica, koji je drži odvojenom od ostalih žena i zlostavlja je tokom celog boravka u logoru. Nakon oslobađanja logora 1945 godine, umesto da konačno bude slobodna, Cilka je optužena za saradnju sa neprijateljem od strane Rusa i osuđena je na 15 godina rada u radnom kampu u Vorkuti, u Sibiru, 160 km severno od Artičkog Kruga. Na tom mestu, Cikla se ponovo sreće sa brutalnošću, užasom, i neljudskim uslovima. Međutim, Cikla pokazuje izuzetnu humanost i nesebičnost. Kad god je imala priliku da popravi svoj položaj, ona koristi tu priliku da pomogne svojim prijateljima.

Čitajući ovu knjigu naučila sam puno o Gulag sistemu u Rusiji. To je bio sistem logora za prinudni rad koji je funkcionisao od 1923 do 1961 godine. Većina ovih logora se nalazila u izolovanim delovima Sibira. Zatvorenici u ovim logorima su varirali od sitnih kriminalaca do političkih neprijatelja i bili su suočeni sa surovim uslovima pri kojima su mnogi umrli od gladi, bolesti i iscrpljenosti. Aleksandar Solženjicin, dobitnik Nobelove Nagrade za književnost, koji je preživeo 8 godina torture Gulag sistema, dokumentovao je Gulag sistem u knjizi “Arhipelag Gulag”.

Najteže mi je bilo da shvatim kako neko koje je preživeo Aušvic može da bude poslat u drugi logor sa neljudskim uslovima. Teško mi je da poverujem da ljudi mogu da dozvole nešto tako nepravedno i surovo da se desi, posebno jednoj mladoj devojci. Koliko je samo ta devojka morala da bude jaka i posebna da bi preživela svu tu patnju, i ne samo preživela, već pritom pokazala izuzetnu hrabrost i nesebičnost. Veoma se divim Cilki i tako sam srećna što je na kraju pronašla ljubav svog života. Ovo je priča o neverovatnoj ženi koju svako treba da čuje.