Sofi i Sibil

Sophie and the Sibyl
Patricia Duncker
2015

“Sofi i Sibil” je Viktorijanska romansa smeštena u drugoj polovini 19. veka. Autorka ove knjige, Patrisija Dunker, je britanski romanopisac i Profesor Savremene Književnosti na Univerzitetu u Mančesteru. Otkrivši da su nemački izdavači kniga Džordž Eliot imali isto prezime kao i sama autorka, Patrisija Dunker je kreirala priču vezanu za Maksa Dunker, sina osnivača izdavačke kuće “Dunker i Dunker”. Meri En Evan, poznata po svom književnom imenu Džordž Eliot i kao vodeći pisac viktorijanskog perioda, je takođe pronašla svoje mesto u ovoj knjizi. U ovoj knjizi, autorka je prikazala poslednje decenije zivota Džordž Eliot i predstavila je kao vodećeg pisca u izdavačkoj kompaniji “Dunker i Dunker”. Njena inteligencija, autoritet i jaka ličnost oduševili su mladog Maksa, koji će se uskoro naći u trouglu između poznate spisateljice i svoje ljubavi iz detinjstva Sofi. S druge strane, Sofi prelazi put od najvećeg obožavaoca poznate spisateljice, uvek nestrpljivo iščekujući njene nove knjige, do njenog velikog neprijatelja.

Sviđa mi se kako je u ovoj knjizi fikcija pomešana sa istorijom, i kako je zaista teško da se razdvoje činjenice od izmišljotina. Takodje, autorka je ispreplitala nekoliko vremenskih perioda na sjajan i prirodan način, kao što su periodi Stare Grčke i Rima, 19. i 21. vek. Velika zagonetka u knjizi je i filozof Lucijan, za kojeg se smatralo da je Rimljanin ali i Grk, tako da kako likovi iz knjige pokušavaju da nauče više o njemu, bez sumnje će se i čitaoci knjige truditi da saznaju ko je Lucijan zapravo bio. Takođe, autorka opisuje velike evropske gradove poput Berlina, Londona, Venecije, Banje Homburg kakvi su bili u 19.veku na način koji čitaocima olakšava da osete vribracije ovih gradova u minulim vremenima.

Na kraju knjige, autroka pomaže čitaocima u njihovoj potrazi za istinom tako što preporučuje listu knjiga svima onima koji su zainteresovani da nauče više o Džordž Eliot, njenom zanimljivom i kontroverznom životu kao i o njenom književnom radu.

Ova knjiga je veoma neobična, zanimljiva, prava intelektualna zagonetka, mešavina fikcije i istorije, koja će vas ostaviti žednima znanja, u pokušaju da bolje razumete ljudsku prirodu, i posebno slavnu spisateljicu Džordž Eliot. Mislim da nakon čitanja ove knjige, biće teško odoleti dubokom zaranjanju u knjige i biografije Džordž Eliot.