Čuvar Lavande

The Lavender Keeper
Fiona McIntosh
2012

Ovo je sjajna knjiga o ljubavi, hrabrosti, patnji i gubitku. Autorka ove knjige je Fiona Mkintoš, pisac dečijih i knjiga za odrasle, koja živi u Australiji. Neke od njenih knjiga su: Francusko obećanje, Najtingejl, Parfimerova tajna, Tejlorova devojka, Čokoladni kalaj itd. Radnja knjige “Čuvar Lavande” se odvija za vreme Drugog Svetskog Rata u okupiranoj Francuskoj. Glavni likovi u ovoj knjizi su: Lisette Forestier, mlada, lepa i inteligentna britanska špijunka i Luc Bonet, uzgajivač lavande iz Francuske, član francuskog Pokreta otpora. Kao što to obično biva, Lisette i Luc će se zaljubiti jedno u drugo, u vreme kada je ceo svet obavijen mržnjom.

Ova knjiga će vas odvesti na uzbudljivo putovanje kroz Luberon u južnoj Francuskoj, koji autorka opisuje kao “veselu devojku sa sela” i ratni Pariz, opisan kao “šik zena”. Osećala sam se kao da sam u Luberonu i kao da šetam kroz polja lavande, uživam u pečenom hlebu u Saignonu i istražujem L’Isle-sur-la-Sorgue. Takodje, kniga je učinila da se zaljubim u Pariz, koji je opisan na takav način da sam se osećala kao da sam posetila znamenitosti poput Tiljerije parka, Monmartra, Luksemburškog parka, Pon Nef mosta i mnoge druge.

Jednom kad sam počela da čitam ovu knjigu, bilo je jako teško napraviti pauzu, jer sam bila jako zainteresovana da saznam šta će se desiti glavnim likovima i kako će se njihove priče odvijati. Takodje, ova knjiga me je navela da razmišljam o sudbini mnogih ljudi tokom Drugog Svetskog Rata, njihovim patnjama, gubicima i neizostavnim promenama u životu. Jako mi se svideo lik Lisette Forestier, koja živi sama u Londonu i regrutovana je da otputuje u Francusku kao britanska špijunka. Ne mogu ni da zamislim koliko hrabrosti je takav život zahtevao i s kakvim sve osećanjima i strahovima su se takve žene suočavale. Sviđa mi se što je autorka oživela njihove sudbine u liku Lisette i na taj način im odala počast. Zadivljujuće je koliko je različitih ljudskih ličnosti opisano u ovoj knjizi i posebno kako u kontekstu rata neki postaju heroji, dok drugi postaju zlikovci, neki sarađuju sa neprijateljem, dok drugi postaju špijuni i članovi pokreta otpora. Takođe, kao što ni u zivotu ništa nije crno ili belo, tako i neki likovi mogu da se smatraju i herojima i zlikovcima u isto vreme, ili njihova dela mogu da deluju herojska al ii nemoralna u isto vreme. Oduševljena sam kako se razne tematike prožimaju u ovoj knjizi na veoma čitljiv način i toliko je toga o čemu se moze raspravljati nakon čitanja ove knjige, toliko da će vam biti teško da sve te teme izbacite iz glave dugo nakon čitanja.

Najveći utisak na mene su ostavila polja lavande. Svidja mi se kako je simbolika lavande utkana u ovu knjigu i kako seme cveća koje simboliše ljubav, posvećenost i čistotu su sačuvana tokom rata za zaštitu tokom istog, ali za nadu i obećanje novog života posle rata. Tako je seme lavande postalo seme novog, boljeg i srećnijeg života. Polja lavande su opisana u ovoj knjizi na tako čaroban način da sam skoro mogla da osetim miris lavande i da vidim predivna ljubičasta polja. I učinilo me je jako srećnom da saznam da kraj ove knjige nije kraj Lucove i Lisettine priče i da se njihova uzbudljiva životna priča nastavlja u drugom delu ove knjige pod naslovom “Francusko Obećanje”.