Francusko Obećanje

The French Promise
Fiona McIntosh
2013

Ovo je veoma iščekivani nastavak knjige “Čuvar Lavande”. Autorka ove knjige je Fiona Mkintoš, pisac dečijih i knjiga za odrasle, koja živi u Australiji. Neke od njenih knjiga su: Čuvar Lavande, Francusko obećanje, Najtingejl, Parfimerova tajna, Tejlorova devojka, Čokoladni kalaj itd. Dok se radnja prve knjige “Čuvar Lavande” odvija u okupiranoj Francuskoj tokom Drugog Svetskog Rata, “Francusko Obećanje” prikazuje kako Luk i Lissette Ravens ponovo izgrađuju svoje živote nakon Drugog Svetskog Rata.

Ova knjiga koja ostavlja bez daha će vas odvesti preko južnih obala Engleske do sunčane Tasmanije i modernog Londona i Pariza nalazeći do kraja put do vašeg srca. Čitajući ovu knjigu, mogla sam lako da zamislim oblačnu južnu Englesku, prelepu Tasmaniju sa suncem obasjanim danima i divnim ljudima. I kao i u “Čuvaru Lavande” šetala sam ulicama Londona i Pariza, diveći se njihovoj modi i kulturi.

Čitanje ove knjige me je navelo da razmišljam o raznim stvarima. Pre nikada nisam razmišljala o tome kakav je bio život ljudi posle Drugog Svetskog Rata, da li su imali poteškoća u ponovnom navikavanju na normalan život, i da li život uopšte može biti normalan posle horora kroz koji su ljudi prošli. Ova knjiga me je navela da mislim o tome, o psihičkoj otpornosti mnogih ljudi i o tome koliko je snage trebalo da se prihvati sve sto se dogodilo. I dok ima mnogo lekcija koje se mogu naučiti čitanjem ove knjige, jedna koja je na mene ostavila najveći utisak je lekcija puštanja prošlosti da bude prošlost. Preko raznih likova i njihovih licnih priča, autorka ove knjige, oslikava kako “življenje u prošlosti” moze da unisti sreću, razori porodice, upropasti živote. Takodje, autorka daje pozitivan primer “živeljenja u sadašnjosti” kroz lik Lisette Ravens. Lisette je žena koja može da bude sjajan uzor, bila je požrtvovana i hrabra tokom rata, uspela je da napreduje i posle rata, bila je divna supruga i majka, oslonac za svoju porodicu. Čak i posle rata pronašla je način da živi srećno, da ispuni svoje snove i da ponovo vidi svetlu stranu života. S druge strane, Luc je proveo većinu svog vremena živeći u prošlosti, pokušavajući da zapamti sve loše stvari iz rata pritom propuštajući sjajan život i sreću koja je bila isred njega. Ovo vodi i do drugih tema i lekcija kao što su da li osveta može da pruži mir ljudima ili je oproštaj bolje rešenje, da li je bolje neke stvari sačuvati kao tajnu ili ih podeliti sa drugim ljudima iako ih to može duboko povrediti.

Veoma sam uživala čitajući ovu knjigu i knjiga je izazvala u meni bujicu veoma jakih emocija. U nekim trenucima sam se smejala, dok sam u drugim trenucima bila jako zamišljena, ali bila sam i tužna i rasplakala sam se tokom nekih delova. Osećala sam se kao da poznajem Luc i Lisette u stvarnom životu i da delim s njima njihovu tugu i sreću. Ova knjiga ima veoma posebno mesto na mojoj polici s knjigama i to je knjiga koju nikad necu moći zaboraviti. Iskreno se nadam da će jednog dana biti i treći deo ove knjige, jer ne mogu još da prihvatim da je Lucova priča završena.