Četiri Tendencije

The Four Tendencies: The Indispensable Personality Profiles That Reveal How to Make Your Life Better (and Other People's Lives Better, Too)
Gretchen Rubin
2017

“Četiri Tendencije” je psihološka knjiga koja opisuje četiri razlicita profila ličnosti pomažući čitaocima da bolje razumeju sebe i druge. Autorka ove knjige je Grečen Rubin, New York Times popularni author kniga “Bolji nego Ranije”, “Projekat Sreća” i “Srećniji kod Kuće”, blogerka i govornik. Knjiga “Četiri Tendencije” je nastala kao rezultat autorkine želje da pronađe odgovor na pitanje “Kako ljudi reaguju na očekivanja” i posebno na pitanja poput zašto neki ljudi mogu da uspostave novu naviku, kao na primer trčanje, jako lako, dok neki ljudi mogu da uspostave naviku samo ako su deo tima, nikako sami. Kao rezultat mnogih observacija, Grečen Rubin predlaže da se ljudi mogu svrstati u četiri različite tendencije zavisno od toga da li i kako ispunjavaju tuđa i svoja očekivanja. Ove četiri tendencije su: Upholder (Pristalica), Questioner (Ispitivač), Obliger (Obaveznik) and Rebel (Buntovnik). Osobe koje pripadaju Upholder (Pristalica) tendenciji ispunjavaju i tuđa i svoja očekivanja; Questioner (Ispitivač) ispunjava sopstvena očekivanja ali preispituje tuđa očekivanja; Obliger (Obaveznik) ispunjava tuđa očekivanja ali ima problem sa ispunjavanjem sopstvenih očekivanja; i Rebel (Buntovnik) se odupire i svojim i tuđim očekivanjima.

Ova knjiga je podeljena na 6 delova: prvi deo uopšteno opisuje četiri tendencije i sadrži kviz za utvrđivanje sopstvene tendencije. Naredna četiri dela se posebno fokusiraju na opisivanje svake tendencije detaljno i pružaju savete o tome kako se ponašati prema osobama određene tendencije. Poslednji deo knjige je usmeren na primenu znanja o četiri tendencije bilo da bi bolje upravljali sobom ili da bi uspešnije komunicirali sa drugim ljudima.

Volim sve vezano za ovu knjigu: napisana je na veoma jednostavan način sa puno primera; lako je razumeti četiri tendencije i primeniti to znanje u svakodnevnom životu. Reč je o veoma praktičnoj i korisnoj knjizi koja zaista može da olakša život. Autorka u svom pisanju pokazuje duboko razumevanje ljudske prirode bivajući pri tome prva koja je pokušala da odgovori na veoma važno pitanje kako reagujemo na očekivanja i prva koja je razvila veoma koristan teorijski okvir.

Preporučujem ovu knjigu svakom: pruža veoma važno i korisno znanje na veoma razumljiv način. Takođe, preporučujem svaku knjigu od Grečen Rubin posebno “Projekat Sreća” budući da sam iz ove knjige naučila puno toga o životu i značajno unapredila svoj život. Kao rezultat učenja Grečen Rubin, uspostavila sam neke navike koje mi sad deluju kao moja druga priroda. I svaka knjiga ima logični redosled: iako sam uspostavila nove navike kao rezultat knjiga “Projekat Sreća” i “Bolji nego Ranije” bilo mi je teško da razumem zašto drugi ljudi ne mogu da urade stvari za koje tvrde da su im važne. Ali knjiga “Četiri Tendencije” mi je pomogla da razumem to i naučila me je kako da efikasnije komuniciram sa ljudima. Ova knjiga me je, takođe, naučila kako da kontrolišem neke svoje slabosti. Jako mi se svideo i dodatak na kraju ove knjige budući da autorka preporučuje sjajne izvore za dodatno učenje o četiri tendencije, između ostalog, svoj sjajni podcast “Srećniji sa Grečen Rubin” kao i iOS i Android aplikaciju “Better: From Gretchen Rubin”. Videla sam na korici knjige citat iz The Times-a:”Mnogi od nas bi voleli Grečen Rubin u svojim životima”-Da, definitivno se slažem.

“Imamo više slobode nego što mislimo”;

“Bez obzira koliko ljubavi osećamo, ako ne razumemo kako da pristupimo nekom, naše najdobronamernije reči i radnje mogu biti protraćene”,

“Kad god je moguće, treba da dopustimo drugima da rade stvari na način koji im najviše odgovara”;