Telo Snosi Posledice

The Body Keeps the Score: Brain, Mind, and Body in the Healing of Trauma
Bessel van der Kolk
2014

“Telo Snosi Posledice” je psihološka knjiga koja opisuje efekte psihičke traume na um, mozak i telo i nudi nove pristupe u tretmanu traume. Autor ove knjige je Besel van der Kolk, psihijatar, istraživač i stručnjak svetskih razmera u oblasti traumatičnog stresa. U ovoj knjizi, autor piše o istraživanju, poreklu, dijagnozi i tretmanu različitih tipova trauma.

Knjiga “Telo Snosi Posledice” je podeljena na pet delova. U prvom delu autor piše o traumi kod ratnih veterana, opisujući neka od njihovih iskustava. Takođe, u ovom delu autor piše o počecima neuronaučnog istraživanja i uvidima koji su s tim se pojavili. Drugi deo knjige objašnjava kako mozak funkcioniše tokom i nakom traumatskog dogadjaja, kao i do kakvih promena dolazi u mozgu i umu kod traumatizovanih osoba. Treći deo knjige je posvećen umu dece sa naglaskom na razvojnoj trauma. Četvrti deo opisuje posledice traume, dok peti deo nudi različite tretmane za isceljivanje od traume.

Čitajući ovu knjigu naučila sam puno toga o traumi, ali i o umu, mozgu, neuralanim vezama, dijagnostičkim priručnicima, raznim lekovima, istraživačkim sredstvima. Knjiga je veoma vredan izvor znanja vezanog za traumu. Autor potkrepljuje svoje izjave sa rezultatima istraživanja, primerima iz života svojih pacijenata, kao i doživljaljima iz svog života. Sviđa mi se kako se autor divi svojim pacijentima zbog svega kroz šta su prošli i na njihove simptome gleda kao na njhove načine preživljavanja, a na pacijente gleda kao na hrabre i otporne ljude. Ova knjiga mi je pomogla da razumem ljude bolje i da pokušam da pronađem objašnjenje za različita ponašanja.

Omiljeni deo ove knjige mi je deo gde su opisani različiti tretmani. Autor detaljno opisuje tretmane kao sto su EMDR, joga, neurofeedback, terapija unutrašnjih porodičnih sistema i gluma. Divno je čitati kako ovi različiti tretmani mogu da promene strukture u mozgu i pomognu ljudima da iscele svoje duševne rane. Sviđa mi se kako se autor obučava u ovim različitim tretmanima da bi mogao da pomogne svojim pacijentima, pokazujući da mu je mentalno zdravlje svojih pacijenata najvažnije. Takođe mi se svidelo kako autor piše o različitim psihijatrijskim lekovima i opisuje kako funkcionišu i zašto su u upotrebi još uvek i ako nisu delotvorni.

Toplo preporučujem ovu knjigu posebno psihijatrima, psiholozima i psihoterapeutima, zato što knjiga pruža veoma bitno znanje neophodno u radu sa ljudima. Takođe, preporučujem ovu knjigu široj javnosti, budući da nam može svima pomoći u boljem razumevanju naše porodice, prijatelja, poznanika i budući da svi možemo naučiti iz nje.

Zapisala sam puno toga tokom čitanja ove knjige, ali neki od mojih omiljenih citata su:

“Bez mašte nema ni nade, ni šanse da zamislimo bolju budućnost, mesto gde možemo da odemo, niti cilj koji želimo da postignemo”;

“Kada aktivirate vasu intuiciju i slušate vase slomljeno srce-kada pratite unutrašnje staze do najskrivenijih delova vaše duše-stvari počinju da se menjaju”;