Naoružane Laži

Weaponized Lies: How to Think Critically in the Post-truth Era
Daniel Levitin
2017

“Naoružane Laži” je psihološka i poslovna kjniga koja istražuje kako da kritički procenjujemo informacije u razdoblju kada imamo brz pristup raznim informacijama. Autor ove knjige je Daniel Levitin, neuronaučnik, kognitivni psiholog, Profesor Emiritus na McGill Univerzitetu i autor knjiga “Ovako funksioniše vaš mozak na muzici”, “Svet u šest pesama” i “Organizovani Um”. U knjizi “Naoružane Laži” autor pokušava da nauči ljude kako da kritički procenjuju informacije koje sada mogu da se pronađu sa jednim klikom miša i kako da razlikujemo šta je istina, a šta su laži.

Ova knjiga je podeljena u tri dela, gde je svaki deo fokusiran na procenjivanje jedne vrste informacija. Prvi deo knjige nudi savete o procenjivanju brojeva. Autor tvrdi da se većina ljudi plaši brojeva i da ne žele da se zamaraju analiziranjem brojeva, tako da je lako za druge ljude da lažu sa statističkim podacima. Zbog toga, autor podučava lake načine da se proveri verodostojnost brojeva, daje savete kako da se tumače proseci, grafikoni i da se posebna pažnja obrati na to kako su podaci sakupljeni i objavljeni. Drugi deo knjige je posvećen procenjivanju reči, sa posebnim naglaskom na savetima sa određivanje stručnosti, pronalaženje alternativnih objašnjenja, i razumevanje protivznanja. Treći deo knjige je usmeren na procenjivanje sveta fokusirajući se na objašnjenje kako nauka funkcioniše, Bajesovu verovatnoću, i studije četiri slučaja.

Smatram da je ova knjiga veoma korisna i od velike pomoći posebno u današnjem svetu. Na početku knjige autor navodi da Reč Godine 2016 koju je izabrao Oxford rečnik je posle-istine, dok je pre par dana objavljeno da je Reč Godine 2017 proglašena od strane Collins Rečnika lažne vesti. U svetlu ovih vesti, svidja mi se što autor tvrdi da istina još uvek postoji. U razdoblju u kojem reči kako sto su posle-istine i lažne vesti su Reči Godine i u kojem svako može lako da stvori i pristupi informacijama, ova knjiga može da služi kao vodič koji nas uči kako da ne verujemo u sve što saznamo posebno na Internetu i kako da kritički procenimo svaki izvor znanja i svaku informaciju.

Preporučujem ovu knjigu svima, budući da je tema veoma korisna i autor pruža veoma važno i korisno znanje. Knjiga je napisana na veoma čitljiv način sa puno primera koji čine autorovo učenje lakšim za razumevanje i pamćenje.

“Otkrivanje nepoznatih nepoznatih se može reći da je glavni posao naučnika. Kada eksperimenti proizvedu neočekivane rezultate, radujemo se jer je to šansa da naučimo nešto što nismo znali”;

“Protivznanje i lažne informacije mogu da budu skupi, ne samo po život i sreću, već i zbog vremana potrošenog na pokušaje da vratimo unazad stvari kada ne ide onako kako smo mislili”;

“Pravo znanje pojednostavljuje naše živote, pomaže nam da napravimo izbore koji nas čine srećnijima i čuvaju nam vreme”.