Razglednice iz Grčke

Cartes Postales from Greece
Victoria Hislop
2016

“Razglednice iz Grčke” je prelepa knjiga o Grčkoj, njenom narodu i magičnim mestima. Autor ove knjige je Viktorija Hizlop, britanski novelista i autorka knjiga: “Ostrvo”, “Povratak”, “Nit”, “Poslednji Ples i Druge Priče”, i “Svitanje”. Priča počinje kada Eli, mlada devojka koja živi u Londonu, počne da pronalazi u svom poštanskom sandučetu razglednice iz Grčke potpisane sa inicijalom “A” i upućene osobi S. Ibocen. Razglednice stižu svake nedelje i Eli počinje da mašta o mestima predstavljenim na razglednicama i odlučuje je da otputuje u Grčku na odmor. Dok je kretala na aerodrom, pronalazi u poštanskom sandučetu dnevnik. Dnevnik je takođe napisao “A” u kojem je opisao svoja putovanja po Grčkoj.

Prvog dana svog odmora Eli uz dvoumljenje i krivicu počinje da čita dnevnik osobe “A” i oduševljava se magičnim pričama koje je “A” čuo od ljudi koje je sretao na svom putovanju i pričama o samom putovanju. Priče su o ljudima, mestima, običajima, kulturi, i tradiciji. Neke od ovih priča su iz prošlosti, dok su neke iz sadašnjosti. Mnoge priče su veoma neobične sa neočekivanim krajem, ali su u isto vreme i priče o dobru i zlu, ljubavi i mržnji. Ponekad ljubav pobeđuje, ponekad ne. Neke od priča su o životima ispunjenim mržnjom i željom za osvetom koji na kraju postaju protraćeni životi. Ove priče su i priče o veoma gostoprimljivim, velikodušnim i ljubaznim Grcima, ali i o malim mestima koja ne vole posetioce i nisu uopšte gostoprimljiva. Ove priče su i o bolnoj prošlosti grčkog naroda čiji podsetnici su i dalje snažni, ali i o današnjoj ekonomskoj krizi i očajnim nazaposlenim mladim generacijama i njihovoj borbi za preživljavanje. Neke od ovih priča su istinite, neke su legenda, a neke su plod mašte.

Uživala sam čitajući ovu knjigu. Uživala sam u svakoj priči i pokušavala sam da pronađem više o svakom mestu koje “A” spominje da bih naučila više o tom mestu. Takođe, fotografije različitih mesta i ljudi su deo knjige tako da je veoma lako zamisliti neko mesto i razumeti zasto se “A” toliko divi tom mestu. Preporučujem ovi knjigu svakom, a posebno ljudima koji vole da putuju i koji žele više da nauče o različitim zemljama: ovo je priča o Grčkoj koju nećete pronaći ni u jednoj turističkoj agenciji. Ova knjiga me je podsetila koliko je bitno da u životu koristimo svaki trenutak i ne traćimo vreme, da ispunjavamo svoje srce ljubavlju, ne dajući mržnji mesta. Moj omiljeni citat iz ove knjige je:

“Tavla, veoma popularna igra u Grčkoj, mi deluje kao najbolja metafora za život. Sreća odredjuje kako će kocka da padne (možda padne na šest, ili na jedan ili dva), ali do igrača je da odluči šta se dalje dešava. U tom momentu dok prsti klize po tabli, dobra sreća, veština, iskustvo, mudrost, glupost, bezobzirnost i koncentracija mogu da odigraju odlučujuću ulogu”.