Svitanje

The Sunrise
Victoria Hislop
2014

“Svitanje” je istorijski roman čija se radnja odvija u nekad veoma popularnom turističkom mestu na Kipru u gradu Famagusta tokom sedamdesetih godina. Autor ove knjige je Viktorija Hizlop, britanski novelista i autorka knjiga: “Ostrvo”, “Povratak”, “Nit”, “Poslednji Ples i Druge Priče”, i “Razglednice iz Grčke”. “Svitanje” je priča o turskoj invaziji Kipra 1974. godine kada je 40 000 ljudi bilo prinuđeno da napusti Famagustu uz nadu da će se jednog dana vratiti. Međutim, skoro 44 godine nakon toga Famagusta posebno predgrađe Varoša je “Grad Duhova”, ograđen žicom sa zgradama i kućama bez stanovnika, zamrznut u vremenu, zamrznut u 1974. godini kada su svi pobegli.

Priča u knjizi počinje 1972. godine kada je Famagustu posećivalo 100 000 turista preko leta i kada je Famagusta bila dragulj Mediterana i veoma popularno turističko mesto kao Kan i Monako. U gradu obožavanom od starane turista, Grci i Turci žive u miru, ponosni na svoj grad koji smatraju rajem. Međutim, politička situacija u zemlji se menja i 1974. godine Turska vojska zauzima Famagustu dok svi stanovnici beže ostavljajući iza sebe svoje kuće, stvari i uspomene. “Svitanje” prati sudbine triju porodica iz Famaguste: jedne obične grčke porodice, jedne obične turske porodice, i jedne grčke porodice vlasnike luksuznih hotela u Famagusti. Priča prati njihove živote pre invazije, tokom invazije i mnogo godina nakon toga. Govori kako su se borili da prežive i ostanu ljudi u isto vreme, i kako su se suočavali sa svojim gubicima.

Ova knjiga je veoma potresna od prve strane kada autorka opisuje duge sunčane dane u Famagusti sa njenim srećnim stanovnicima bez briga i onda invaziju i ljude bez domova i porodica. Teško je zamisliti koliko su stanovnici Famaguste patili kada su napuštali svoje domove nadajući se da će se jednog dana vratiti da bi 44 godine nakon toga njihov voljeni grad jos uvek bio ograđen žicom. Knjiga opisuje sve ovo i čini da se čitaoci saosećaju sa stanovnicima Kipra. Takođe, knjiga opisuje i istorijske događaje koji su vodili do civilnog rata, turske invazije i podele Kipra na turski i grčki deo, što je veoma korisno za razumevanje političke situacije na Kipru.

Iako je ova knjiga veoma tužna, bilo mi je teško da prestanem da je čitam, i čak i kad sam je pročitala želela sam da saznam više o Kipru i Famagusti, i mislila sam o patnji stanovnika Kipra. Preporučujem ovu knjigu svakom: to je priča o životu, preživljavalju, ljudskim gubicima koja će dirnuti svakog. Takođe, ova knjiga će vas naučiti da mržnja, prevara, izdaja i nasilje nikada ne mogu biti rešenje, da su samo ljubav, poštovanje razlika, i razumevanje vredni u životu i mir se može postići samo s njima. Još uvek sam dirnuta tragičnom sudbinom stanovnika Famaguste i nadam se da će se jednog dana vratiti svojim kućama i da će ponovo živeti u svom raju.